Norint gauti vairavimo teises Lietuvoje, prieš tai privalomą išsilaikyti vairavimo teorijos ir praktikos egzaminus VĮ „Regitroje“. Šie egzaminai parodys, ar esate pasirengę vairuoti keliuose, ar gerai išmanote kelių eismo taisykles ir, ar eisme galėsite dalyvauti saugiai. Siekiant sėkmingai išsilaikyti praktikos egzaminą „Regitroje“ turėsite padaryti ne daugiau klaidų nei leidžiama. Kokie yra vairavimo egzamino klaidų tipai ir jiems priskiriamos klaidos bei kaip lengviau jų išvengti – tai ir kitą vairavimo egzaminui aktualią informaciją aptarsime toliau straipsnyje.
Kokie klaidų tipai gali būti fiksuojami praktikos egzamine?
Kokie yra vairavimo vertinimo metodai?
Nekritinės klaidos vairavimo egzamine
Kokios yra dažniausiai pasitaikančios kritinės klaidos egzamine?
Patarimai, kaip lengviau pasiruošti praktiniam egzaminui
Dažniausiai užduodami klausimai
Praktikos egzamino metu gali būti fiksuojamos šios klaidos:
nekritinės (NK) – veiksmas, kuris parodo nepakankamą egzaminuojamojo įgūdžių lygį, bet vienas pats nekelia grėsmės jokiam eismo dalyviui ar netrukdo saugiai valdyti transporto priemonės, t. y. nesudaro potencialiai pavojingos situacijos;
specifinės pasikartojančios (SPK) – tai šešios nekritinės klaidos, atliekant tą patį vertinamą veiksmą;
kritinės (KK) – veiksmas, kuris parodo nederamą egzaminuojamojo įgūdžių, gebėjimų lygį ar nepagarbą, neatsargumą kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Taip pat gali kelti arba kelia grėsmę bet kokiam eismo dalyviui, gali trukdyti arba trukdo saugiai valdyti transporto priemonę, t. y. sudaro potencialiai pavojingą situaciją.
Tam, kad egzaminas būtų išlaikytas, galima padaryti ne daugiau kaip 8 nekritines klaidas ir nė vienos kritinės ir specifinės pasikartojančios klaidos.
Praktinio vairavimo egzamino metu „Regitroje“, yra atsižvelgiama į įvairaus pobūdžio vairavimo niuansus ir žinias, kurias privalo turėti laikantis egzaminą. Tai apima teorinių žinių pritaikymą vairuojant ir gebėjimą tinkamai vairuoti važiuojant realaus eismo sąlygomis.
Praktikos egzamino metu reikalingos žinios gali būti skirstomos ir apibūdinamos taip:
patikrinimo klausimai prieš važiavimą – prieš pat vairavimo praktikos egzaminą egzaminuotojas užduos jums 3 klausimus, susijusius su eismo sauga ir automobilio eksploatacija. Visus galimus klausimus rasite Teisės aktų registre.
bendrosios ir vairavimo kritinės klaidos – tai griežčiausiai vertinamos klaidos egzamino metu, nes jos rodo būsimo vairuotojo gebėjimą užtikrinti savo bei kitų vairuotojų saugumą ir vairuoti laikantis kelių eismo taisyklių. Vertinant kritines vairavimo klaidas atsižvelgiama į tokius aspektus kaip saugaus atstumo išlaikymas, leidžiamo važiavimo greičio laikymasis bei gebėjimas nepriklausomai ir pačiam valdyti transporto priemonę.
nekritinės ir specifinės pasikartojančios vairavimo klaidos. Vertinant šias klaidas yra atsižvelgiama į vairuotojo gebėjimus tinkamai pasirinkti pavarą esant vienai ar kitai situacijai, tinkamai valdyti akceleratorių, sankabos pedalą. Šio pobūdžio klaidos nedaro kritinės grėsmės keliuose savaime, tačiau jų vis tiek yra privalu vengti siekiant užtikrinti kuo didesnį saugumą kelyje.
Egzamino metu galima padaryti maksimaliai 8-ias nekritines klaidas. Padarius 9-ąją nekritinę klaidą vairavimo egzaminas laikomas neišlaikytu.
Nors iš pirmo žvilgsnio 8 galimos klaidos nėra mažai, nereikėtų per daug atsipalaiduoti, nes net ir menkiausias nusižengimas gali būti įskaitomas kaip klaida. Kai kurias klaidas galite padaryti tiesiog dėl nerimo laikant egzaminą, todėl labai svarbu vairuojant išlikti budriems.
Tinkamas žinių neparodymas ieškant egzaminuotojo nurodytų įrenginių, rodant kaip jie veikia, valdosi. Nežinojimas kaip patikrinti jų būklę, netinkamai atsakyti teoriniai klausimai apie automobilį. Tai gali būti patikrinama dar nepradėjus važiuoti.
Netinkamai prisegtas saugos diržas, variklio užvedimas pasirinkus netinkamą pavarą arba jo pakartotinis užvedimas jam jau esant užvestam.
Netinkamas sankabos valdymas. Kandidatas per greit arba per lėtai atleidžia sankabos paminą jungdamas pavaras, ją valdo netinkamai – laiko nuspaudęs sankabos paminą nejungdamas pavaros.
Netinkamas akceleratoriaus valdymas. Per daug arba nepakankamai spaudžiamas akceleratoriaus pedalas kai sankaba yra pilnai neišminta arba išjungta. Kandidatas leidžia transporto priemonei judėti iš inercijos tiek pradedant judėti, tiek stabdant.
Prastas pavaros pasirinkimas. Netinkamai pasirinkta pavara, neatitinkanti situacijos. Važiavimas pernelyg dideliais sūkiais, kai to situacija nereikalauja. Važiavimas per maža arba per didele pavara, kai to eismas nereikalauja. Idealiai reiktų važiuoti 50km/h – ne žemiau nei 4 pavara, 70km/h – ne žemiau nei 5 pavara.
Klaidos, kurios reikalauja egzaminuotojo įsikišimo žodžiu arba fiziškai, tam, kad būtų išvengta eismo įvykio ar pavojingos situacijos.
Egzaminuotojo nurodymų nevykdymas. Į tai įeina važiavimas kita kryptimi, draudžiami vairavimo veiksmai pagal KET.
Susidūrimas, patekimas į pavojingą situaciją (pavyzdžiui, atsitrenkimas / užvažiavimas ant kliūties).
Netinkamas pavaros pasirinkimas kai tai gali sukelti pavojų eismui.
Netinkamų įrenginių naudojimas arba būtiniausiųjų nenaudojimas, pavyzdžiui, saugos diržo neužsisegimas prieš pradedant važiuoti ar atlikti manevrą.
Susipažinkite su egzamino kriterijais. Gerai išmanydami „Regitros“ praktinio vairavimo kriterijus geriau suprasite, ko iš jūsų tikimasi, į ką atkreipti dėmesį vairuojant.
Pasirinkite tinkamą laiką egzamino laikymui. Geriausia rinktis metą, kai mieste nėra daug eismo, spūsčių. Tam geriausiai tiks šeštadienio ankstyvi rytai arba dienos metas darbo dienomis. Nesirinkite laiko, kai visi vėluoja į darbą, ar skuba namo po darbo. Tuo metu daug vairuotojų nesilaiko taisyklių.
Rinkitės papildomus važiavimus su instruktoriumi. Jei prieš laikant vairavimo egzaminą „Regitroje“ jaučiatės neužtikrinti, susitarkite su vairavimo instruktoriumi dėl papildomų pamokų.
Praktikuokitės su šeimos nariais. Jei tik yra galimybė, pasipraktikuokite vairavimą saugesniame eisme su šeimos nariu. Tai daryti galite išlaikius teorijos egzaminą „Regitroje“. Išbandykite vairuojant su šeimos nariu ir „Regitros“ maršrutus. Šeimos narys gali neprisiminti tikslių egzamino vertinimo kriterijų, tačiau padės perprasti automobilio valdymą kelyje.
Atsižvelgę į visus patarimus, sėkmingai išlaikę mokyklinį vairavimo egzaminą ir jausdamiesi užtikrinti savo jėgomis drąsiai vykite laikyti praktikos egzamino „Regitroje“!
Daugiausiai būsimų vairuotojų siekia įgyti lengvųjų automobilių B kategorijos vairavimo teises. Kas yra B kategorija, kokia jos išsilaikymo kaina ir daugiau skaitykite straipsnyje „B, B1, BE kategorijos“.
Kaip gauti, pasikeisti vairuotojo pažymėjimą bei kiek laiko jis galioja? Apie tai plačiau straipsnyje „Vairuotojo pažymėjimas“.
Išsilaikius teises pravartu žinoti ir baudų dydžius už KET pažeidimus. Apie tai įraše „KET baudos: už greitį, vairavimą be tech. apžiūros ir kt. 2024 m.“
Egzamino metu „Regitroje“ kritinių klaidų padaryti negalima. Padarius nors vieną kritinę klaidą egzaminas yra laikomas neišlaikytu. Nepaisant to, egzaminuotojas leis pabaigti kelionę iki „Regitros“ ir vertins jūsų vairavimą iki kelionės pabaigos. Taip sužinosite savo klaidas ir ateityje suprasite, kurias sritis patobulinti.
Transporto priemonės pristatymas egzamino laikytojui ir jo pasirengimas vairuoti,
Techninis transporto priemonės patikrinimas, eismo saugumui užtikrinti,
Vairavimo egzamino dalis realiomis eismo sąlygomis,
Po vairavimo dalies egzaminuotojas paskelbia klaidas ir jas išaiškina, paskelbia egzamino rezultatą.
Vairavimas realiomis eismo sąlygomis trunka 25–45 minučių, pagal tai, kokios kategorijos egzaminu siekiama.