Teisingas stabdymo ir sustojimo kelio supratimas ir gebėjimas įvertinti praktinėmis aplinkybėmis yra ypatingai svarbus vairavimo saugumui užtikrinti. Aptarkime, ką reiškia šios sąvokos ir ką būtina žinoti siekiant užtikrinti saugų stabdymo ir sustojimo laiką.
Automobilio stabdymo kelias, tai atstumas, kurį transporto priemonė nuvažiuoja nuo to momento, kai vairuotojas paspaudžia stabdžius, iki visiško sustojimo. Pagal šį rodiklį taip pat nustatomas automobilio saugumas.
Automobilio sustojimo kelias, tai atstumas, kurį automobilis nuvažiuoja nuo momento, kai vairuotojas pastebi kliūtį, iki visiško automobilio sustojimo.
Reakcijos laikas, tai atstumas, kurį automobilis nuvažiuoja nuo tos akimirkos, kai vairuotojas pastebėjo kliūtį, iki stabdžių pedalo paspaudimo.
Taigi, stabdymo kelias priklauso nuo techninių ir aplinkos aplinkybių, o sustojimo kelias papildomai apima ir vairuotojo reakcijos laiką į kliūtį kelyje.
Stabdymo kelias ≈ (pradinis greitis / 10)²
Pradinis greitis yra pradinis transporto priemonės greitis kilometrais per valandą (km/h).
Ši supaprastinta formulė yra skirta tam, kad jos pagalba būtų galima apytiksliai apskaičiuoti tipinės lengvosios transporto priemonės stabdymo kelią metrais įprastomis kelio sąlygomis.
Dar viena sustojimo kelio formulė, tai AASHTO pateikta formulė:
S = (0.278 * T * V) + V² / (254 * (F + G))
S – sustojimo kelias (metrais)
T – vairuotojo reagavimo/reakcijos laikas (sekundės)
V – automobilio greitis (km/h)
F – trinties koeficientas tarp padangos ir kelio. Sausai kelio dangai – 0.7, šlapiai – tarp 0.3 ir 0.4
G – kelio nuolydis, išreikštas dešimtainiu tikslumu. Jis teigiamas važiuojant į kalną ir neigiamas važiuojant žemyn
Visgi, nepamirškite, kad net ir atsižvelgus į formules, realus stabdymo kelias gali skirtis dėl tokių veiksnių, kaip:
kelio sąlygos,
transporto priemonės, padangų būklė,
padangų tipas,
vairuotojo reakcijos laikas.
Išvengsite susidūrimų. Žinant savo transporto priemonės stabdymo kelią, galėsite išlaikyti saugų atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės ir sumažinti avarijos riziką. Taip pat, esant intensyviam eismui staigiai stabdant į jus gali atsitrenkti iš paskos važiuojantis automobilis. Stabdymo ir sustojimo kelio suvokimas ypač svarbus važiuojant greitai, nes padidinus važiavimo greitį pailgėja kelias nuvažiuotas per vairuotojo reakcijos laiką, stabdymo kelias ir pailgėja sustojimo kelias.
Žinios apie stabdymo kelią tampa ypač svarbios esant nepalankioms oro sąlygoms, nes kelio danga gali tapti slidi. Vairuotojai turi atitinkamai reguliuoti greitį ir stabdymą, kad išlaikytų transporto priemonės kontrolę ir išvengtų susidūrimų.
Taip. Gera vairuotojo reakcija yra svarbiausia savybė stabdant. Pavyzdžiui, jei per vairuotojo reakcijos laiką (1 s), kai automobilio greitis 50 km/h, automobilis nuvažiuoja 14 m, tai sumažinus vairuotojo reakcijos laiką tik 0,1 s, automobilio sustojimo kelias sumažėtų 1,4 m.
Jei stabdant, stabdomi ratai užblokuojami ir slysta važiuojamosios dalies paviršiumi, stabdymo kelias pailgėja.
Tuo tarpu stabdymo kelias bus trumpesnis (kai važiuojamoji dalis sausa ir švari) jei iš pradžių bus stabdoma stipriai, o po to lengviau spaudžiant stabdį. Važiuojant slidžiu keliu, automobilio stabdymo kelias sumažės, jeigu bus stabdoma pertraukiamu stabdymo būdu, neišjungus sankabos ir pavaros (kai nėra ABS).